سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یادداشت ثابت - جمعه 94/5/31 | 6:41 عصر | نویسنده :


کانَ عَلیُّ بْنَ الْحُسَیْنِ - عَلَیْهِ السَّلامُ - اِذا بُشِّرَ بِوَلَدٍ لَمْ یَسْئَلْ اَذَکَرٌ هُوَ اَمْ اُنْثَی بَلْ یَقُولُ اَسَویٌّ فَاِذا کانَ سَویّاً قالَ:الْحَمْدُ لِلّه الَّذی لَمْ یَخْلُقهُ مُشَوَّهاً.


وقتی امام سجاد - علیه السلام - را به ولادت فرزندی بشارت می‌دادند، نمی‌پرسید پسر است یا دختر، بلکه از صحت و سلامتش سؤال می‌کرد و باشنیدن خبر سلامت بچه؛ می‌فرمود: خدا را شکر که او را قبیح و ناموزون نیافریده است.

«مکارم الاخلاق، ص 119»




تاریخ : یادداشت ثابت - جمعه 94/5/31 | 6:36 عصر | نویسنده :




تاریخ : یادداشت ثابت - جمعه 94/2/5 | 2:17 صبح | نویسنده :

 

 

یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عندکل شر

"ای که برای هر خیری به او امید دارم و از خشمش در هر شری ایمنی جویم"

راوی میگوید خدمت امام صادق (علیه السلام) رسیدم  وعرض کردم فدای شما ای مولای من، ماه رجب است دعایی به من بیاموزید که با خواندن آن خداوند به من نفع وبهره ای برساند.حضرت فرمود: این دعا را درهرروز ودر تعقیب همه ی نمازهایت بخوان.

در این دعا چند نکته ی بسیار مهم معرفتی وجود دارد که بصورت کوتاه به آن میپردازیم:

اولین نکته جالبی که در سفارش حضرت امده، فرموده اند این دعا رادرتعقیب همه ی نمازهایت بخوان. یعنی تکرار دعا. حالاچه حکمتی در تکرار این دعامیتونه باشه؟ قبل از بیان حکمت آن بیان مقدمه ای لازم است.

تلقین...

مقدمه: یکی از راه های ایجاد اندیشه مثبت یا منفی " تلقین" است. که در دانش روانشناسی به آن پرداخته اند

و در تعریف تلقین گفته اند:

القاء یک حالت،  یک رفتار،  یک کلام به خود یا کسی دیگر را تلقین گویند "وکاشف تلقین را دانشمندی فرانسوی به نام امیل کوئه می دانند.

آنهامعتقدند: همه انسانها دارای استعداد تلقین پذیری هستند. شاید بتوان گفت هیچ کس در جهان پیدا نمی شود که تلقین پذیر نباشد، ولی درجه تلقین پذیری در افراد متفاوت است

اگر اندیشه ای برای مدت طولانی و پشت سر هم وارد ذهن شود،  در ذهن می ماند و فرد آن را به صورت حقیقتی انکارناپذیر،  تلقّی می کند و دیگر حاضر نیست هیچ گونه مطلبی را برخلاف آن قبول کند.

تلقین این قدرت را دارد که زندگی ببخشد یا زندگی را بگیرد. اگر تفکر کسی را عوض کنیم, زندگیش را عوض کرده ایم و کلید تغییر تفکر, کلام (تلقین) است. کلام به مرور زمان و با تکرار، وارد ضمیر ناخودآگاه شده و قسمتی از باور فرد می شود.

تلقین هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی.

روانشناسان یکی از مهم ترین ارکان موفقیت را تلقین مثبت می دانند. برای تلقین مثبت هم باید نکاتی را در نظر داشت:

- تلقین باید به دفعات و کرّات انجام شود
- هر چه تلقین زیباتر باشد بیشتر تاثیر دارد
-تلقینی که توسط افراد مهم و افرادی که برایمان عزیز هستند بیان می شود اثرش بیشتر خواهد بود.
 -اگر تلقین را باور کنیم, سریع تر اثر می گزارد.
 -تاثیر تلقین در زمان آرامش بیشتر است.
-برای اینکه جمله تلقینی بهتر و سریعتر اثر کند، می توانید آن جمله را حفظ کنید.

حالا بعد از این مقدمه به جواب این سؤال میرسیم که حکمت سفارش حضرت به تکرار دعا بعد از هرنماز چیست؟

جوابش این است که حضرت میخواهد این معارف ناب جزء خمیرمایه های فکری ما بشود چون کلید تفکر، کلام است و کلام باتکرار وارد ضمیر ناخودآگاه میشود.

جالب است که  رعایت  همه ی نکاتی که در تلقین مثبت  لازم است در توصیه حضرت آمده است:

این که تلقین به دفعات وکرات انجام شود؛ حضرت هم میفرماید بعد از هرنماز بگویید یا من ارجوه لکل خیر

این که تلقین زیبا باشد و چه تلقینی زیباتر از امید به خدا

تلقین توسط افراد مهم و عزیزی باشد و چه افرادی مهمتر و عزیزتر از اهل بیت پیامبر

این که بیشترین تاثیر تلقین درزمان آرامش است و چه آرامشی بهترو بیشتر از بعد ازنماز

اثربهتر جمله تلقینی را در حفظ آن میدانند که اکثر مردم ما این دعا راحفظند.

نکته دوم در این دعا شروع آن با امید و رجاء است:

یا من ارجوه لکل خیر

"رجاء" در لغت به معنای گمان به وقوع چیزی است که موجب خوشحالی باشد که در فارسی از آن به امید، تعبیر می‌گردد (مفردات فی غریب القرآن، ص 346)

تفاوت رجاء با أمَل و طمع:

أمل" گمان داشتن به وقوع چیزی است که حصول آن بعید است، امّا "طمع" گمان داشتن به وقوع چیزی است که حصول آن بعید نیست، و رجاء، حالتی بین أمَل و طمع می‌باشد."

امید، همان چراغی است نورانی در تاریکی اضطراب وسرگردانی . امید،همان موتور محرّک انسان برای رسیدن به اهداف بلندی است که در زندگی  دارد.مانندکشاورزی که با امید به آینده بذر را درزمین میکارد وآن همه سختی را  برای ثمر بخشی محصولش تحمل میکند. یا مانندمحصّل ودانشجویی که به امید فردایی روشن، زحمت مطالعه، تحقیق و حتی دوری از خانواده را به جان میخرد.

وحقیقت امید همان امید به خداوند است که قدرت مطلق وقادر متعال است . آنهایی که به قدرتهای پوشالی وضعیف تکیه زده اند و امید داشته اند به یأس و ناامیدی گرفتار شده اند.

وامید به خداوند است که شرط اصلی اجابت دعاست حضرت صادق(علیه السلام) میفرماید:
هرگاه یکى از شما بخواهد که هرچه ازخداوند درخواست کند به او بدهد، باید امیدش را از همه قطع کند و جز به خدا امید نبندد. و چون خداى عزوجل دانست که او به راستى چنین است، هر چه از خدا بخواهد به اوعطا کند(کافى، ج‏2، ص‏48)

حضرت با رجا و امید آغاز کرد چون اساس هر دعایی در امید به خداوند است.





تاریخ : یادداشت ثابت - دوشنبه 94/2/1 | 8:4 صبح | نویسنده :

روایتی است منسوب به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)که می فرماید: من قارف ذنبا فقد فارقه عقل و لایعود إلیه أبدا(1)

یعنی: با انجام هرگناه مقداری از عقل زائل میشود و هرگز برنمی گردد.

 

ابوحامد غزالی و فیض کاشانی(ره) می‌گویند: «در اثر گناه در قلب کدورت و تاریکی ایجاد می‌شود که اثرش هیچ‌گاه از بین نمی‌رود؛ زیرا نهایت این است که با کار خوب می‌توان اثر گناه را پاک و محو کرد؛ در حالی که اگر کار خوب، قبل از گناه واقع شود، به صفا و نورانیت قلب می‌افزاید. پس اگر بعد از گناه؛ کار نیکی، انجام شود، تنها وضعیت قلب را به قبل از گناه برمی‌گرداند و فایده کار خوب [که زیاد شدن نورانیت باشد]، از بین می‌رود. ولی اگر قبل از انجام کار نیک، گناهی نباشد نورانیت و صفای قلب را افزایش می‌دهد»(2)

 

 

 

(1)محجة البیضاء ج 8 ص 160

(2)غزالى، محمد بن محمد، إحیاء علوم الدین، ج ‏8، ص 23، بیروت، دار الکتب العربى‏، چاپ اول، بی‌تا؛ المحجة البیضاء فى تهذیب الإحیاء، ج ‏5، ص 24، قم، مؤسسه النشر الاسلامى، چاپ چهارم، 1376ش




تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 94/1/24 | 3:4 عصر | نویسنده :


درسالهای نه چندان دور خبری در فضای مجازی منتشرشد که هشداری است به خانواده های اصیل ایرانی وزنگ خطری به مسئولین فرهنگی کشور که بدانند درمقابل سیاستهای ضدفرهنگی دشمن (که همان براندازی مهمترین رکن نظام اسلامی یعنی خانواده)، چه برنامه ای باید داشته باشند. آیامسئولین فرهنگی بیانات رهبری را به یاد دارندکه فرمودند:" من یک وقت گفتم دشمنان «شبیخون فرهنگى» مى‌زنند.این ادعا راست است و خدا مى‌داند که راست است. بعضى نمى‌فهمند؛ یعنى صحنه را نمى‌بینند. کسى که صحنه را مى‌بیند، ملتفت است که دشمن چه‌کار مى‌کند و مى‌فهمد که شبیخون است، وچه شبیخونى هم هست!"

امیدوارم ایرانی های خانواده دوست وآنهایی که به بهانه های مختلف از ماهواره استفاده میکنند نگاه جدی تری به این خبر داشته باشند و خطر را نزدیک ببینند. اما اصل خبر:

نتانیاهو: آمریکا باید با تلویزیون به ایران حمله کند.

نخست‌وزیر سابق اسرائیل [که در آن زمان هنوز مجدداً نخست‌وزیر نشده بود] از آمریکا خواست تا تغییر رژیم را در دو کشور عراق و ایران پی بگیرد، و این کار را در عراق با حمله نظامی و در ایران با پخش برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای با محتوای هرزه انجام دهد. وی گفت جریان فرهنگ عامیانه غربی به داخل ایران، می‌تواند منجر به براندازی جمهوری اسلامی شود.بنیامین نتانیاهو با اشاره به وجود هزاران دیش ماهواره در ایران، به «کمیته اصلاح دولتی» [یک نهاد دولتی در آمریکا] گفت که آمریکا می‌تواند با پخش سریال‌های شبکه فاکس که «افراد زیباروی جوان را دروضعیت‌های متنوعی از برهنگی نشان می‌دهند که زندگی‌های فریبنده و مادی‌گرایانه دارند و رابطه‌های بیقید جنسی برقرار می‌کنند» یک انقلاب را علیه حکومت این کشور برانگیزد.

وی به این کمیته گفت: «این [سریال‌ها] واقعاً براندازانه هستند. جوانان ایرانی دلشان از لباس‌های دلپسندی که در این سریال‌ها می‌بینند خواهد خواست. آنها استخرها و زندگی‌های پرزرق‌وبرق را خواهندخواست.»


منبع خبر: خبرگزاری "الف" به نقل ازخبرگزاری یونایتدپرس (12 سپتامبر 2002)




  • سه سیب
  • روینیا
  • کارت شارژ همراه اول